Aditivna proizvodnja, poznatija pod nazivom 3D print, u posljednjih je nekoliko godina postala jedna od najvažnijih tehnologija u raznim industrijama, uključujući i autoindustriju. Prvobitno korištena za izradu prototipova i istraživanje, danas se sve više koristi za serijsku proizvodnju dijelova. O razlozima, prednostima i primjeni čitajte u nastavku!
Razlozi popularnosti 3D printa u autoindustriji
Brzina i ekonomičnost
Tradicionalne metode izrade prototipova obično su skupe i vremenski zahtjevne. Uključuju složene kalupe i alate, za razliku od aditivne proizvodnje kojom se prototipovi mogu izraditi pomoću jednog stroja, 3D printera, i računala na kojem su potrebna dva programa – CAD program u kojem se model izradi, te slicer program koji taj model pripremi za print. Ovim načinom omogućeno je brzo prototipiranje, lake izmjene te uvelike skraćen proces izrade proizvoda, što je pogodno za poduzeća i velike firme, jer smanjuje vrijeme, troškove, ali i potrebu za velikim prostorom u kojem bi se skladištili strojevi potrebni za tradicionalne načine izrade proizvoda. Proizvodi, čak i oni kompleksni, dostupni su unutar pet radnih dana od početka razvoja, što dosad nije bilo moguće.
Prilagodba i personalizacija
Kako je već navedeno, proces prilagodbe značajki modela uvelike je olakšan izbacivanjem kalupa te uvođenjem 3D printa. Lakša je i personalizacija, kao i izrada novih i posebnih proizvoda koji nisu namijenjeni serijskoj proizvodnji, nego samo ispunjavaju želje pojedinih kupaca. Takvi proizvodi, primjerice ukrasni elementi kompleksnih geometrija, prilagođeni interijeri ili čak funkcionalni proizvodi, puno su pristupačniji uz aditivnu proizvodnju jer ona daje proizvođačima sposobnost brzog prilagođavanja i personalizacije, što rezultira velikom fleksibilnošću i mogućnošću prilagodbe zahtjevima tržišta.
Smanjenje otpada i ušteda resursa
Izradom proizvoda aditivnom proizvodnjom uvelike se smanjuje nastali otpad, jer se materijal dodaje, a ne otklanja, kao primjerice prilikom obrade metala. Time ova tehnologija dobiva na ekološkoj prihvatljivosti i održivosti. Materijali koji se koriste prilikom izrade proizvoda su također razvijani s ciljem da budu što bolji za okoliš, pa tako poduzeća biraju primjerice razgradive plastike pogodnih svojstava za izradu proizvoda.
Primjena u autoindustriji
BMW i Mini
BMW grupa uvijek je bila ispred svog vremena. Svoj prvi koncept električnog vozila predstavili su još 70-ih godina prošlog stoljeća na Olimpijskom igrama u Münchenu. Održavajući reputaciju, rano su počeli i s upotrebom 3D print tehnologije za izradu dijelova. Tako je model Mini automobila poznat po tome što kupcima nudi mogućnost personalizacije dijelova poput ručica mjenjača, ventilacijskih otvora i ukrasnih detalja. Kupcima takve modifikacije daju jedinstven osjećaj vlasništva nad vozilom.
Mod-ing
Domaći brend Mod-ing poznat je po osebujnom katalogu proizvoda, namijenjenih za njemačke oldtimer automobile, od kojih je većina izrađena procesom 3D printa. Na tržište donose proizvode koji više nisu dostupni jer ih proizvođači više ne proizvode. Svakog mjeseca popunjavaju svoj katalog velikim brojem proizvoda koji obuhvaćaju kategorije od interijera i eksterijera do personaliziranih dodataka poput bežičnih punjača ili USB priključaka. U ponudi imaju i poklopce za felge koji upotpunjavaju izgled.
Porsche
Porsche koristi 3D print za proizvodnju rezervnih dijelova za svoje klasične modele automobila. Budući da su mnogi dijelovi za starije modele postali nedostupni ili skupi za proizvodnju, 3D printanje omogućuje brzo i jeftino ponovno stvaranje tih dijelova, čime se produžuje vijek trajanja klasičnih vozila.
3D print u autoindustriji donosi revoluciju u načinu na koji se vozila projektiraju, proizvode i personaliziraju. Njegove prednosti, poput smanjenja troškova, fleksibilnosti dizajna i smanjenja otpada, čine ga tehnologijom budućnosti. Unatoč trenutnim izazovima, 3D printanje će u nadolazećim godinama igrati ključnu ulogu u razvoju automobila, čineći proizvodnju učinkovitijom i ekološki održivijom.